Den 8 februari firar Såtenäs flygflottilj att det är 50 år sedan Viggen-37-1 flög för första gången. Flygturen gjordes i Linköping och vid spakarna satt provflygare Erik Dahlström. Flygturen tog 43 minuter.
Sedan dröjde det till 1973 då F7 Såtenäs blev den första Viggen-flottiljen i Flygvapnet, då 2:a divisionen, Gustav Blå, beväpnades med AJ 37 Viggen .
Bakre raden från vänster
Kjell Öfverberg, Bengt Johansson, Herman Schultz, Ulf Sandström , Mats Karlsson
Främre raden från vänster
Bo Nyström, Kenny Bengtsson, Göran Bengtsson, Rolf Andersson, Börje Kihlman , Krister Kalin
Saknas på foto Divisionschef Alf Karlsson
Åren efter introduktionen på F7 skedde det två vingbrott och båda gångerna fick piloterna rädda sig i fallskärm.
Den 11 juli 1974 inträffade det första. Haveriet inträffade under stridsmässig avancerad flygning i grupp. Flygplanet hade brutits sönder i luften på ca 3.000 m och fattat eld. Viggen med anropssignal ’Gustav 11’ (37011) flögs av Ola Gynäs.
Nästa vingbalkshaveri hände den 6 oktober 1975. Haveriet inträffade under skolmässig skjutning mot Hattefuran. Flygplanet bröts sönder i luften. Planet flögs av Göte Pettersson.
DRAMATISK RÄDDNING
Det blev en dramatisk räddning av piloten Göte Petersson som slog ned med sin fallskärm i vattnet, det blåste vid tillfället 15 sekundmeter och vågorna var meterhöga. När räddningshelikoptern från Såtenäs med kapten Hans Persson och flygtekniker Lars Elfving ombord kom till platsen inleddes en dramatisk kamp för att rädda flygarens liv.
Flera försök misslyckades både till följd av det hårda vädret och av att Göte Petersson blivit svårt intrasslad i linorna till fallskärmen.
Helikoptern sattes ned på en kobbe och från den fick Lars Elfving grepp i den nödställde piloten. För att överhuvud taget få upp honom i helikoptern måste man skära loss fallskärmslinorna. Men vinden tog tag i piloten som drogs ut i vattnet igen och både Elfving och Petersson slogs mot klipporna och Elfving var tvungen släppa greppet.
Man fick åter gå upp i helikoptern och från denna sänktes en räddningsele ned i vattnet. Göte Pettersson, vid det laget mycket utmattad, lyckade få in en arm i selen och drogs sedan till en kobbe av helikoptern. Nu gjorde Lars Elfving ett nytt försök att få upp honom ur vattnet men pilotens skyddsdräkt hade gått sönder då hans släpades av den hårda vinden över de vassa stenarna. Dräkten var vattenfylld och piloten omöjlig att lyfta. Elfving började då skära sönder dräkten med en kniv för att få ur vattnet.
Samtidigt kom flygteknikerna Tore Torngard och Kurt Nilsson fram till platsen med båt med vilken de gått ut från Hattefuran då kraschen inträffade. Med förenade krafter lyckades man nu få Göte Petterson in i helikoptern. Piloten fördes med ambulans till lasarettet i Lidköping där läkaren kunde konstatera att han kommit undan med några skrubbsår.
På bild från vänster flygtekniker Lars Elfving, Viggenpilot Göte Pettersson,bakom flygtekniker Kurt Nilsson, helikopterpilot Hans Persson, och flygtekniker Tore Tongard
Ytterligare ett vingbrott inträffade på F15 bara fyra dagar efter vingbrottet på Såtenäs. Vingbrott inträffade under fingerat Rb 04-anfall i rote. 2 mil NO Hornslandet (Bottenhavet vid Hudiksvall). Piloten hoppade och undkom oskadd.
Efter denna olycka i oktober blev det flygstopp på Viggen och det sattes in stora resurser i jakten på orsak till haverierna. Nästan alla delar från de havererade plan i Vänern bärgades och expertis från flygvapnet och Saab skärskådade varje detalj.
Så småningom kom man fram till att det var brister i planens vingbalk som orsakade haverierna.
I mars 1976, efter fem månaders flygstopp lyfte flygdirektör Krister Kalin med ett Viggenplan från Såtenäs för en ca 45 minuter lång kontrollflygning över Vänern. Därmed bröts det flygstopp som gällt från den 10 oktober 1975.
Från vänster på foto värnpliktig Thomas Olsson, flygdirektör Krister Kalin och flygtekniker Lars Frick
Därefter har ytterligare haverier och allvarliga tillbud ägt rum, därav tre med dödlig utgång, en fågelkollision, en kollision med vatten och i februari 1990 omkom en 22 -årig pilot vid kollisionen med marken i Järpås. Det var det sista haveriet med Viggen på F7.
Viggen har under sin tid på F7 loggat nästan 76 000 flygtimmar och planen har gjort 110 000 flygpass.
1973 ställdes AJ 37 Viggen ut på Paris Air Show. Detta flygplan levererades till Skaraborgs flygflottilj (F 7) i Såtenäs och det fanns där mellan åren 1971 – 1973.
Därefter tjänstgjorde AJ 37 (23) på F6 Karlsborg fram tills den totalhavererade den 10 februari 1981 på Gällsjöns is Mölltorp, cirka 7 km VNV Karlsborg. Haveriet orsakades av axelbrott i motorns växellåda. Piloten hoppade och undkom med lindriga ryggskador.
I oktober 1998 tog en 25-årig flygepok på F7 slut. Med en elegant defilering på himlavalvet tog den sista divisionen Viggenplan på F7 farväl av både flottiljen och Västergötland. Divisionen flög i formation över flera städer och samhällen i norra delen av landskapet innan den gick in för en sista landning.
Dåvarande Flottiljchef Jan Andersson och överste Karl-Erik Fernander som var flottiljchef när första Viggen kom till Såtenäs, tar en sista titt innan Viggeneran tar slut på Såtenäs.
En efter en går Viggenplanen in för den sista landningen på F7 och rullar fram på plattan framför den samlade publiken.
– Nu måste du le, säger Jan Andersson till sin företrädare
K-E Fernander och båda går upp i givakt. Inte lätt att le denna stund. Även piloterna som nu lyft sina plexiglashuvar står i givakt i sina cockpits.
Sedan kommer truckarna och bogserar iväg trotjänarna. Nu skall de gamla stridshästarna ersättas med JAS 39 Gripen.
Kan man känna saknad över ett stridsflygplan?
Ja, det gjorde i alla fall divisionschef Dag Kjellberg som för sista gången ledde den sista divisionen Viggenplan på F7 denna oktoberdag för 19 år sedan.
På fotot från vänster, Flottiljchef Jan Andersson, Divisionschef Dag Kjellberg och före detta Flottiljchef Karl-Erik Fernander.
Idag kan du njuta av en kopp kaffe medan du beskådar stridsplanet på Rastplats Viggen vid Grästorp utmed riksväg 44 i Skaraborgs län. Viggen är skänkt av Skaraborgs flygflottilj, F7 Såtenäs.
Bilder och minnen om Viggen är tagna från min klippbok
( ber om ursäkt för den dåliga kvalitet på klippen) När jag som pilothustru tänker tillbaka på Viggentiden, minns jag att den för min del präglades av mycket oro, då vingbrott och andra haverier hörde lite till vardagen. För vår familj gick allt bra men tankarna går till våra vänner och piloter som omkom och till de anhöriga som miste son, make, sambo och far under de 50 år den var i bruk.
Underbar återblick. Det var en härlig tid i lumpen 1974 – 1975 som eltekniker på Lansen.
När Viggen kom på besök blev det genast språng ut på plattan..Karlsborg hade då ännu Lansen.
Min värnplikt tycker jag än idag var en av de bästa ”upplevelser” i livet.
Åke +60..Än idag flygtokig. RC pilot.
Tack för en intressant återblick. Jag gjorde värnplikten i Såtenäs 1974, på tredje kompaniet. Jag glömmer aldrig när en flygtekniker kom springande och skrek: ”11:an har gått i backen”. Sedan fick vi åka ut och leta efter stolen. Vi hittade den.
Tack för en fantastisk återblick!
Tack Richard
Fint skrivet!
Tack Arvid!